Rosh HaShanah Symboler

Hvad er kristen Rosh HaShana?

I slutningen af Rosh HaShana blev jeg vækket af disse to ortodokse jøder, som blæste i et Shofarhorn:

Men hvad er det lige Rosh HaShana er?

Den jødiske tradition

Rosh HaShanah Honning med Musalaha logo

Ved Musalaha lavede vi dette “nytårskort” i anledningen af Rosh HaShanah

Rosh HaShana er nytåret for den jødiske kalender.

Rosh HaShana ligger på den sidste dag i den jødiske fest-kalender. Egentligt er Rosh HaShana kun en enkelt dag, man da man blandt jøder går meget op i at hvile på de rigtige dage, samt at man er blevet i tvivl om hvilken dag der er den rigtige Rosh HaShana, holder man fri i to dage. Så er de jo på den sikre side

Den første del af Rosh HaShana er egentligt bare en gentagelse af ritualerne ved sabbat, med de tre punkter: lys, vin & brød. Dog er velsignelsen over lysene lidt anderledes. Endvidere dyppes brødet ikke i salt, men i stedet i honning.

Festbord v. Rosh HaShana

Festbord v. Rosh HaShana – Billede: DJV

Til Rosh HaShana er der en helt fast startmenu som man skal igennem før man kan komme til selve hovedmåltidet (som er tilberedt af husmoderen). Som rabbineren Eli. J. Mansour gør opmærksom på, er Rosh HaShana en højtid der har glæden i fokus. Kan man derfor ikke spise maden fordi man ikke kan lide den, er vegetar, eller fordi er man allergisk overfor den, må man i det mindste sørge for at pege på maden medens man reciterer bønnerne.

Selvom det at holde Rosh HaShana lyder (og er) meget jødisk, kan man som kristen få meget ud af ritualerne. Dog kræver det at der ændres på noget af betydningen i ritualerne. Lad os tage et kig på de enkelte elementer, og hvordan vi som kristne ændrer lidt nogle steder.

Tallerkenens indhold

Der er bestemte ting som spises på Rosh HaShana, madvarer der hver især skal minde jøderne om specifikke hændelser. Lad os tage et nærmere kig på disse:

Dadler

Første daddel

Den første daddel skal minde os om at Gud har skabt frugten på træerne, og endvidere har indpodet os i livets træ. Inden den første daddel spises bedes den følgende bøn:

Velsignet er du, Herre vor Gud, verdens konge, som skaber frugten fra træet og har indpodet os i livets træ.

Anden daddel
Dadler

Dadlerne har flere betydninger under Rosh HaShana

Den anden daddel fokuserer på ligheden mellem de hebræiske ord t’marim og tam (at afslutte/at ende). Jøderne beder her Gud om at udslette deres modstandere.

Den kristne version af bønnen beder stadig Gud om at skære det onde i os væk, men i stedet for at ønske død over vore fjender, bedes der i stedet om at vi må have tålmodighed og medlidenhed for vore fjender.

Må det være din vilje, Herre vor Gud, vor fædres Gud, at dem, der vil os ondt og vores fjendskab med andre må ende, og tak at du har kaldt os til at elske vores fjender gennem din Søn, Jesus vor Messias.

Bønner

Sortøjede bønner

Sortøjede bønner

Rubia, det hebræiske ord som dækker over flere typer små bønner, minder om ordet yirbu som betyder “at forøge”. Bønnerne skal minde os på ønsket om et givene og frugtbart år.

Denne første del siges kun hvis man ikke allerede har sagt velsignelsen over brødet:

Velsignet er du, Herre vor Gud, verdens konge, som skaber frugt af jorden.

Man spiser nogle bønner, og siger:

Må det være din vilje, Herre vor Gud, vor fædres Gud, at Jesus, vor Messias, må blive større og vi må blive mindre, og at dit ord må være indskrevet i vores hjerte.

Porre

Porrer

Porrer er symbolet på at Gud må skære det onde i os væk

De hebræiske ord for porre er relateret til ordet kareyt, som betyder at skære. Jøderne beder en todelt bøn, hvor der både bedes for at Gud må skære det onde i os væk, men også at Gud må skære de der vil os ondt væk.

I den kristne version af bønnen beder vi Gud om at hjælpe os med at elske vor næste, i stedet for at skære dem der vil os ondt fra.

Må det være din vilje, Herre vor Gud, vor fædres Gud, at du vil skære det onde væk, og at vi må skære det onde i vores midte væk og elske vores næste som os selv.

Rodfrugt

Gulerødder

Gulerødder i flere farver

Gezer, som er det hebræiske ord for gulerod, minder meget om g’zar som betyder dekret (afgørelse). At spise gulerødderne er et udtryk for at man ønsker at Gud må neutralisere al ondskab imod dem.

Den kristne version af bønnen udvides med sætningen “og tak at du gennem Jesus vor Messias har sonet vores ondskab.

Må det være din vilje, Herre vor Gud, vor fædres Gud, at vores fjender og dem som vil os ondt, må forlade deres onde veje, og tak at du gennem Jesus vor Messias har sonet vores ondskab.

Græskar

Græskar

Forskellige typer græskar

Det hebræiske ord for græskar minder meget om sammensatte hebræsike ord “k’ra”. Første del af k’ra betyder “at rive” og anden del betyder “at annoncere/at proklamere”. Formålet er at vi ønsker at Gud skal rive alt ondt i os væk, og at vore gode gerninger må blive proklameret for Gud.

Den kristne version af bønnen lægger vægt på at det er Jesus der er vores gerninger.

Må det være din vilje, Herre vor Gud, vor fædres Gud, at det onde i vores dom må blive revet væk og at vi kan stå iklædt Jesus, vor Messias, hvis gerning for os, må blive proklameret og troet.

Granatæble

Granatæble

Granatæbler er fyldte med kerner

Granatæbler har på flere måder en speciel placering i de jødiske traditioner. Grunden til at man spiser granatæble ved Rosh HaShana er den har mange kerner. Tanken er at ligesom granatæblet har mange kerner, således må vore gode gerninger i det kommende år også blive mange.

Den kristne version af den bøn der bliver bedt over granatæblet lyder således:

Må det være din vilje, Herre vor Gud, vor fædres Gud, at dine gerninger i os må blive mangfoldiggjort ved Jesus vor Messias, ligesom granatæbles kerner er mangfoldige.

Æble og honning

Æbler og honning

Æbler og honning

Rosh Hashana handler om at ønske hinanden et godt og sødt år, så hvad er mere naturligt end at spise helt ren kosher honning (100% ren honning uden tilsætningsstoffer af nogen art er kosher). Hvorfor man lige spiser æbler til honningen er lidt uvidst, men spekulationerne går på at det sikkert er fordi æbler altid har været let-tilgængelige her i det tidlige efterår. Andre mener at æblerne skal vise tilbage på paradis, og derfor være en påmindelse om det søde paradis som er os i vente.

Må det være din vilje, Herre vor Gud, vor fædres Gud, at du vil give os et godt og sødt nytår ligesom honning er sød.

Et fårehoved eller fiskehoved

Fiskehoved

Fiskehoved som det spises ved Rosh HaShana

Det at tilføje et hoved til menuen har til formål at minde os om at vi ønsker at blive sammenlignet med et hoved og ikke en hale. Tanken er at vi i det kommende år må have fremgang i stedet for falde bagud. Vegetarer kan tilsyneladende spise et kålhoved eller et hvidløg i stedet.

Må det være din vilje, Herre vor Gud, vor fædres Gud, at din søn, Jesus, vor Messias, må være vores hoved og konge, og ikke være sekundær som halen, der halter efter, og at også vi ikke må halte efter, men årvågent vandre med dig, vores hoved.

Efter måltidet

Sig til hinanden

Le’Shanah Tovah Tikatevu!
(Må du være indskrevet (i livets bog) til et godt år)

Svar med et

Gam Lekha (også dig)

Shofar

I løbet af Rosh HaShana skal shofarhornet gjalde 100 gange. Disse mange blæs, introduceres med en bøn. Den kristne version lyder således:

Shofarhorn lavet af antilopehorn

Shofarhorn lavet af antilopehorn

Velsignet er du, Herre vor Gud, vor fædres Gud, universets konge, som giver glæde og fred ved lyden af hornblæsningen og som på den yderste dag vil lade basunen lyde til herliggørelse af din Søn, Jesus vor Messias.

Der blæses nu i shorfarhornet

David blæser i shofarhorn

David blæser i shofarhorn

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.