Hvordan får du egentligt dit podcast publiceret ud på de forskellige platforme? Det vil vi se nærmere på her.

Udgangspunktet her er at du ikke vil have dine podcasts til at ligge hos en tredjepart men selv vil hoste dine lydfiler på din egen server. Samtidig antager vi at du bruger WordPress til at håndtere dit podcast.

Hvis du bruger tredjeparts-løsninger som fx Buzzsprout eller Blubrry håndterer de meget af arbejdet for dig, og har ellers gode guides til hvad du skal gøre for at komme i gang.

Du kan bruge https://castfeedvalidator.com/ til at validere om dit podcast opfylder de krav der stilles af de forskellige udbydere. Det er en god start, men ikke en garanti for at dit podcast vil blive valideret de forskellige steder. Her er der kun at forsøge, og så rette til hvis der er problemer.

Artiklen vil løbende blive opdateret når jeg får tilføjet mine podcasts til nye services.

Apple Podcasts

Apple podcast

Hvis du vil have dit podcast publiceret ud til masserne, er du nødt til at kunne blive fundet på iTunes.

For at få din podcast på iTunes, skal du oprette en personlig Apple bruger. Ja, det skal være en personlig bruger, Apple kender desværre ikke til udtrykket virksomheds-konto. Så opret en bruger som I kan dele internt, gem den gerne i en password manager så I altid kan finde den
Når kontoen er oprettet skal du ind på https://podcastsconnect.apple.com/, her skal dit feed valideres inden du kan komme videre

Apple er, som vanlig, ret kræsen omkring hvordan tingene skal være. De kræver at du skal have et billede for din podcast. Billedet skal være i RGB farver (så ikke CMYK), det skal være kvadratisk, og det skal være større end 1400×1400 pixels. Denne del brugte jeg, og en del andre kan jeg se online, meget tid på. Så få tjekket godt op på dette i god tid.

Dertil kræver de at din server understøtter tillader HTTP HEAD-anmodninger.

Google

Et andet sted du er nødt til at være, er på Google Podcasts. At få dit podcast publiceret her kan enten være lidt udfordrende, eller super nemt. Hvis du allerede har publiceret dit podcast på din hjemmeside er der stor sandsynlighed for at Google allerede kender dig.

Problemet er, at man ikke ringer til Google, Google ringer til dig. Det er den tilgang Google har når det omhandler podcasts. Du kan ikke manuelt tilføje dit podcast til Google Podcasts, derimod skal Google selv kunne finde og indeksere dit podcast. Når dette sker, bliver dit podcast automatisk tilføjet til Google Podcasts.

Fordelen ved denne tilgang er dog at der er større sandsynlighed for at Google forstår dit podcast godt nok til at det bliver vist på en pæn måde i dens søgeresultater. Dette er fx tilfældet ved 99 percent invisible som jeg selv lytter meget til.

99 percent invisible podcast søgning

99 percent invisible podcast søgning

Du kan dog godt bede Google ringe til dig. Naviger ind på din Google Search Console, og indtast i toppen dit link til dit RSS feed. Når linket så checkes kan du anmode om at få linket indekseret.

Anmod om indeksering

Anmod om indeksering af webadresse

Tester at side kan indekseres

Google tester at side kan indekseres

Indeksering anmodet

Indeksering af webadresse anmodet

Anmodningen kan nogle gange være gennemført på et par timer. Men du skal væbne dig med tålmodighed, der kan nogle gange gå op imod en uge. Er du dog ikke indekseret efter en uges tid, bør du nok dobbelttjekke at din siden kan indekseres, og derefter anmode igen. For mig tog det ca. 4 dage.

Spotify

Spotify banner

Spotify er gået hen og er blevet den største Podcast platform på markedet. Derfor har du også interesse i at få dit podcast listet hos Spotify, så du ikke går glip af potentielle lyttere.

At få din podcast publiceret på Spotify er meget nemt og simpelt. Det kræver at du har en bruger, men efter oprettelsen af din bruger, er det blot at navigere ind på  https://podcasters.spotify.com/submit. Her vil du blive mødt at en guide der hjælper dig med at få tilføjet din podcast til Spotify.

Nå du er færdig med den guide Spotify stiller til rådighed vil du kunne se den i dit katalog her: https://podcasters.spotify.com/catalog. Her kan du også følge med i hvor langt den er med at processere din podcast.

I mit tilfælde var processeringen hurtigt overstået, og podcasten var tilgængelig inden for en dag.

Hvis I er flere der skal håndtere podcasten hos Spotify, er det blot at følge deres guide til hvordan du kobler flere brugere på.

Podcast Addict

Podcast Addict banner

Jeg bruger personligt Podcast Addict til at lytte til podcasts. Hvis du har brug for det, kan du manuelt tilføje din podcast til Podcast Addict på det følgende link: https://addictpodcast.com/submit.

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved om Podcast Addict selv finder dit podcast hvis du får den lagt op hos enten Apple eller Google. Jeg nåede manuelt at tilføje min podcast her inden den blev indekseret hos Google.

Stitcher

Stitcher Logo

Stitcher er et meget populært sted at finde podcasts. Det er gratis at få din podcast lagt op til dem, så man kan lige så godt bruge de 5-10 minutter det tager og sørge for at de også kender dig og dit podcast.

Processen til dette starter her: https://www.stitcher.com/content-providers

TuneIn

TuneIn Coverimage

TuneIn er endnu en meget populær service til at finde podcasts og live radio. At få din podcast vist hos dem, kræver at du udfylder en formular. Du kan finde deres formular her: https://help.tunein.com/contact/add-podcast-S19TR3Sdf

Pocket Casts

Pocket Casts banner

At blive tilføjet hos Pocket Casts er nemt, det er blot at indtaste din mail på deres  tilføjelses-side, og så er du kørende. https://www.pocketcasts.com/submit/

Podiomo

Podimo banner

For at få din podcast vist i Podimo skal den først godkendes hos iTunes. Fra den er godkendt i iTunes kan der gå et par dage før den bliver synlig hos Podimo. Så at blive publiceret hos Podimo sker helt af sig selv.

Podimo giver dig muligheden for at tjene penge på din podcast. Først når din podcast kan søges frem hos Podimo, kan du “claim” din podcast, og få 20% af indtægterne fra de premium-brugere der lytter til din podcast.

Før du overhovedet kan få del i indtægterne fra din podcast skal du have oprettet en bruger. Her er det samme princip som ved Apple, og du skal derfor oprette en privat bruger som I så kan dele internt i jeres team hvis I er flere om jeres podcast.

Podimo Claim Show

Podimo Claim Show

Breaker

Breaker banner

Breaker forsøger at være en mere social tilgang til podcasts. Det er et lille socialt netværk hvor man kan se hvad ens venner lytter til, og på denne måde nemt og hurtigt søge inspiration til hvad man måske selv ville kunne lide.

For at få dit Podcast på Breaker skal du først oprette en bruger og logge ind på Breakers dashboard.

Oprettelsen af en bruger hos Breaker er utroligt nem, og man skal ikke angive et kodeord. I stedet sender de ved hvert login forsøg en mail til dig med et link. Ved at klikke på dette link bliver man logget ind.

Herefter kan du forsøge at søge dit podcast frem på Breaker og tilføje det til din konto. Hvis ikke du kan finde dit podcast kan du her indtaste dit RSS-feed, og på den måde tilføje dit podcast til Breaker.

Tilføj podcast til Breaker

Tilføj podcast til Breaker

Længden af dit feed

Jeg bøvlede i starten meget med at jeg ikke synes jeg fik vist ret mange episoder af mit podcast på de forskellige podcast platforme.

Om det er fordi jeg lagde mange episoder op på én gang, eller om det er grundet at de løbende holder sig opdateret med feeded ved jeg ikke. Men jeg fandt ud af at feedet som standard kun viser 10 episoder.

Dette kunne dog hurtigt løses, ved at ændre på mængden af elementer i dit Syndikeringsfeed. Jeg satte mit feed op til at vise 1.000 emner, og siden da har jeg ikke haft problemer med at jeg ikke kunne finde alle mine episoder i de forskellige podcast afspillere. Det skal dog også siges at jeg har under 1.000 podcasts i mit feed.

Længde af syndikeringsfeed

Længde af syndikeringsfeed sat til 1.000 emner

Mine venner bør se dette!