Backups er ligesom forsikringer noget vi har af nød, og ikke af lyst. Det er kedeligt, virker dyrt, og vi vil helst undvære dem. Så lad os gøre det nemt.
Hvorfor er backups vigtige?
Hvis du er som mig, bliver hoveddelen af dine billeder og videoer optaget med din telefon. Og har du ikke sat din telefon til at synkronisere med skyen (iCloud, Google Photos, DropBox, eller en anden udbyder), vil du miste alle disse data hvis din telefon går i stykker og du ikke har en kopi et andet sted. Og lad os være ærlige, at købe en ny telefon kan vi overleve, men alle ferieminderne, eller måske alle de unikke stunder med vores børn, dem kan vi ikke genskabe igen. De billeder og film er for altid forsvundet.
I 90’erne havde mine forældre en backup af alle deres billeder på de fysiske filmruller billederne var taget på.
Da jeg var dreng, oplevede vi at have indbrud flere gange. Den ene af disse gange fik mine forældre stjålet alle deres VHS-bånd, indeholde optagelser af os børn. Optagelser vi aldrig for genskabt. Hvis kun du har dine kopier af dine data i huset er du ikke sikret mod indbrud, eller katastrofer som fx brand. Derfor ser jeg det som utroligt vigtigt at have en kopi af, om ikke andet, de vigtigste data, uden for huset. Det kan være er familiemedlem, sommerhuset, en cloud-service. Nogle vælger sågar en bankboks
Løsningsforslag til backups
Google Photos
Billeder og video er ofte de data vi vil gøre mest for at passe på. Dertil bruger vi ofte en del tid på at sortere vores billeder. Derfor er det første jeg vil anbefale, at bruge Google Photos til alle dine billeder og videoer fra telefonen. Og dette både hvis du har Android & iPhone. Google Photos er tilknyttet din google-bruger, og du får 15Gb gratis plads ved oprettelse. Til sammenligning giver iCloud dig kun 5Gb (som også skal bruges på backup af din telefon) så på en iPhone løber man hurtigt tør for skyplads hvis ikke man bruger alternative services, såsom Google Photos.
Google Photos giver dig ubegrænset plads hvis du bruger “Høj kvalitet”. Bruger du “original kvalitet” tager det af din plads på Google Kontoen. Min tilgang har været at uploade til Google Photos i original kvalitet, og så løbende kopiere billederne ned på en lokal backup. Når billederne så er kopieret ned, og jeg har en backup i original kvalitet, konverterer jeg alle billederne i Google Photos om til “høj kvalitet” så de ikke længere bruger af de 15Gb plads på kontoen.
Google Photos er ikke hele løsningen
Denne løsning med Google Photos vil tage hånd om det umiddelbare problem, at billeder og video forsvinder hvis man mister sin telefon. Men nu har vi bare flyttet den originale kopi fra Google Photos og ned på vores computer. Vi kan stadig risikere at vores computer bliver stjålet eller går i stykker, så det vil vi kigge på i afsnittene herunder.
Under alle omstændigheder synes jeg Google Photos er en god backup at have til hvis alt andet går galt. Hvis vi komprimerer billederne og har dem i høj kvalitet, har vi trods alt billederne i den høje kvalitet hvis alt andet fejler.
En vigtig note for Google Photos er (ifølge min erfaring) at den kun synkroniserer nye data når du åbner appen. Derfor er det vigtigt at huske at åbne appen fra tid til anden, selvom du ikke bruger den som din primære photo-app på telefonen.
3-2-1 backup metoden
3-2-1 backup metoden bygger på det følgende princip:
- 3 backups
- 2 på forskellige medier (jeg kører med “2 af dem lokalt” i stedet)
- 1 af dem eksternt
Idéen i princippet er at få det tænkt ind, at man ikke har alle sine data samlet ét sted. Men at man derimod er forberedt på når (ikke hvis) man mister sine data et af de steder man har dem gemt.
Ikke alle er fan af 3-2-1 metoden, og argumenterer i stedet for at man skulle bruge en 3-2-2 backup metode. Princippet er her blot at gå et skridt videre og ikke blot have en ekstern backup, men 2 eksterne backups.
3 eksterne harddiske
Et af mine yndlings setups er at have 3 eksterne harddiske (eller netværksharddiske). Planen er her, at du har 2 eksterne derhjemme, som altid har de samme data på sig. Den 3. harddisk har du så til stå hos en god ven, familie eller en anden du stoler på. Det vigtigste er her at det ikke er samme fysiske lokation som dine to andre harddiske.
Lad os tage udgangspunkt i at du har din 3. harddisk til at stå hos et familiemedlem. Hver gang du besøger dette familiemedlem, tager du en af dine to harddiske fra hjemmet med, og bytter den ud med den du har til at stå hos dit familiemedlem. Når du så kommer hjem igen, sørger du for at få fyldt dataene fra den harddisk du stadig havde derhjemme over på den du netop har byttet rundt. Harddisken du har til at stå uden for hjemmet, skal ikke have strøm tilsluttet. Lad den blot stå i et skab eller et andet relativt sikkert sted.
På den måde har du altid 2 harddiske derhjemme med de samme data, så skulle den ene gå i stykker, så har du en backup klar. Samtidig har du en eksterne kopi hos et familiemedlem, så skulle uheldet være ude og du får stjålet dine 2 harddiske i hjemmet, så har du i det mindste de data du har til at stå hos et familiemedlem.
Af konkrete eksterne harddiske, plejer jeg at anbefale WD MyCloud Home. Dette er en netværksharddisk, og muliggør at alle i hjemmet kan tilgå harddisken samtidig. Så er der flere i husstanden der skal have gemt deres data, er en netværksharddisk en oplagt løsning.
2 eksterne harddiske & 1 cloud
Hvis du ikke ønsker løsningen hvor du løbende skifter en ekstern harddisk ud derhjemme, vil jeg på det kraftigste anbefale stadig at have to harddiske, men i stedet skifte den 3. ud med en cloud service. I stedet for 2x MyCloud Home, kan jeg anbefale 1x MyCloud EX2 Ultra. Det er samme princip som MyCloud Home, men her er produktet kombineret af to harddiske i stedet for én. (Samtidig er den af en højere kvalitet end MyCloud Home). Det betyder at den selv sørger for at have dine data to steder på én gang, så skulle den enes harddisk gå i stykker, er det blot at skifte den ødelagte harddiske ud med en ny, og så klarer netværksharddisken resten selv. Jeg valgte personligt denne løsning til mine forældre.
Det skal også nævnes at MyCloud EX2 muliggør remote backup, så man ikke manuelt behøver bytte rundt på enhederne.
Som cloudløsning vil jeg så anbefale en service som BlackBlaze. BlackBlaze tilbyder uendeligt backup plads til en fast lav ydelse, men er låst til én computer pr. bruger. Giv det et kig og se om ikke det er noget for dig.
Alternativt kan du også overveje løsninger som OneDrive, Dropbox & Google Drive. Alle 3 er de store produkter som jeg ikke forventer forsvinder lige foreløbig. Personligt gør jeg brug af Google Drive, og har oprettet mig som en business produkt, for at få mest muligt for pengene.
Hvad gør du?
Ovenstående er mine inputs og idéer til hvordan du kan håndtere backups af dine data. Hvis du har indsigelser eller bedre idéer vil jeg meget gerne høre om det i kommentarsporet herunder! Forhåbentligt kan du lære mig noget nyt
Kom i kontakt med mig