Alt for længe har jeg ikke haft sorteret mine digitale billeder. Nu er det på tide at få ryddet op i det rod!

Mine forældre har flere flotte fotoalbums, som vi kan tage ned fra hylden og kigge igennem. Her er billederne fint kategoriseret i forhold til hvilke ferier vi har været på, såvel som sjove billeder fra vores barndom.

For mig, og mange andre, er dette desværre ikke scenariet. Efter det blev gratis at tage billeder, og især efter vi har fået rigtigt fine kameraer i vores telefoner, er mængden af billeder jeg har til at ligge digitalt fra ferier og hverdag eksploderet. Billederne ligger på forskellige computere, eksterne harddiske, telefoner og forskellige Google Photos konti. Roderiet og uoverskueligheden er ikke blevet mindre efter jeg er blevet gift, og vi nu er to personer i husholdningen til at tage billeder. Det er på tide at få ryddet op!

I den følgende skriv, vil jeg forsøge at få styr på mine billeder. Fra de tages til de er kategoriseret og der er taget backups af billederne. De skal sorteres, og det skal være til at finde billeder fra forskellige situationer når jeg ønsker det. Lad os tage et kig på hvordan jeg opnår dette i vores familie.

De digitale billeder tages og gemmes

Alle vores billeder tages primært med vores telefoner. Her bruger vi Google Photos til at få taget en backup af billederne hurtigst muligt (original kvalitet, pladsmængden hos Google tager vi os af senere). Dataforbruget er ikke et problem med vores mobil-abonnementer, så synkronisering over det mobile netværk er slået til for at sikre os at de ender “i skyen” så hurtigt som muligt. Det ville være trist at miste alle billederne fra en ferie fordi vi tabte en telefon i vandet, eller hvis telefonen blev stjålet.

Det er også på telefonerne vi laver den første grovsortering af billederne. Der bliver taget en masse billeder, og det er langt fra dem alle der er gode. Vi forsøger at slette billeder løbende som er slørede og ude af fokus. Eller som bare ikke er gode nok.

En gang imellem (jeg forsøger at gøre det en gang i måneden, men senest når en af os er ved at løbe tør for vores 15Gb gratis plads hos Google), hentes billederne ned fra Google Photos og lægges alle i én stor mappe på min computer, hvor billederne bliver vist efter hvornår de er taget. Det gør det muligt at overskue billederne når de først at blevet blandet fra forskellige inputs.

Sortering af billeder

Sortering af billeder

Efter billederne er hentet ned fra Google Photos, navigerer vi ind på Photos.Google.com/Settings hvor vi trykker på “recover storage”. Dette konverterer alle billeder i “original kvalitet” om til “høj kvalitet”. Det betyder at vi i det mindste har en 16MP backup hos Google Photos. Det er for mig ikke en “rigtig backup”, men skulle alt andet gå galt, så har vi da et sted vi kan hente vores billeder igen.

Gendan plads på Google Photos

Gendan plads på Google Photos

Backup

Alle billederne er hentet ned fra Google Photos, og vi har samlet alle billeder fra vores forskellige kameraer. Så langt så godt. Inden vi går videre med at sortere i billederne, ville det nok være fint at få helt styr på hvordan vi gemmer en backup af vores billeder. Safety first!

Som nævnt er jeg ikke særligt tilfreds med “kun” at have billederne i “høj kvalitet” hos Google, og bruge dette som en backup. Det er en fin fallback, men vi skal gøre noget mere for at være på den sikre side.

Det billigste du kan gøre er at købe en ekstern harddisk. 4Tb koster i skrivende stund omkring 1300,- kr., det er ca. hvad 2 års 1Tb skyplads vil koste dig (1Tb koster 750,- om året hos Dropbox i skrivende stund). Med 4Tb burde der være til et lille stykke tid i form af backup af billeder

Her i huset har vi valgt at alle billederne ligger lokalt på min server. Det sikrer mig mod hvis min computer går i stykker, men det sikrer ikke at vi har en fysisk backup i tilfælde af at huset brænder eller min server bliver stjålet. Derfor bliver der løbende lavet en backup til et eksternt sted. I mit tilfælde er det en server hos ServerForce.

Backup er et stort emne, så derfor har jeg lavet en artikel udelukkende omkring hvordan man kan tage en forholdsvis nem og sikker backup. Det vigtigste for dig er at du tænker over de forskellige scenarier, og gør op med dig selv hvordan du vil sikre dine dyre billeder, samt hvad det må koste dig. “Høj kvalitet” i Google Photos er for mange en fin løsning, bare vær opmærksom på at det er en komprimeret 16MP version af billederne.

Dubletter

Det sker at der opstår dubletter af billederne. Til tider er det meningen, men langt de fleste gange er det bare spild af plads og overskud at det samme billede ligger flere steder. For at rydde op i disse billeder bruger jeg programmet Anti-Twin.

Sortering

Der er nu styr på backups af vores kære billeder, og vi har sikret os at der ikke er uønskede dubletter af billederne. Nu er det tid til rent faktisk at få styr på billederne, få det opdelt i albums, og generelt bare få dannet os et overblik over hvilke billeder vi har.

Indtil videre har det nemmeste for os været helt simpelt at mappe-opdele billederne. I første omgang efter hvornår billederne er taget. I forhold til at finde et program til at sortere billeder, er det bedste jeg er faldet over PhotoMove. Programmet løber dine billeder igennem, og registrerer hvornår billedet er taget. Herefter opdeler den så billederne i mapper. Den gratis version kan opdele i et setup der hedder År / Måned / dag. Ønsker man andre opsætninger må man betale for programmet. Heldigvis koster det kun et engangsbeløb på $9, så det er til at betale hvis man synes programmet og funktionaliteten er det værd. Alternativt kan man også selv flytte rundt på billederne og opdele dem i de ønskede mapper.

Ekstra sortering / kategorisering

Skal vi gøre noget ekstra ud af det, fx. ved at gøre det nemt at finde billeder af vores forskellige familiemedlemmer, billeder der er taget i bestemte områder eller lignende, er det nemmeste at tage fat i programmer lavet til dette.

For os var dette den svære delt. Lige nu bruger vi Lightroom 4. Tidligere har jeg brugt Picasa og har været rigtig glad for dette program. Google har desværre valgt at lukke ned for Picasa, men du kan muligvis stadig skaffe den sidste version Picasa fra en 3. part.

Problemet ved disse programmer, er at al sortering bliver gemt “i programmet” så hvis du nogensinde vil skifte til et nyt program, skal du starte forfra, med alting. Jeg kender i øjeblikket ikke til programmer hvor en sortering i billede-programmet resulterer i en fysisk sortering af billederne. Hvis du kender til et godt program, så fortæl mig endeligt om det i kommentarsporet!

Fotobøger – tilbage til det vante

Fotobog

Fotobog

Selvom man har en stor digital samling af billederne, så er der altså noget specielt over at kunne “holde billederne i hånden”. Derfor er vi begyndt at gøre et nummer ud af at lave årbøger. En sådan følelse går også igen i denne dialog mellem Sara Dietschy & Ted Forbes, hvor de lægger meget vægt på at organiseringen og den konkrete udvælgelse af billeder kan få dig til at elske dine billeder mere.

Sidst vi lavede sådan en årbog brugte vi  CEWE fotobogen. Det tager tid at lave disse bøger, men når du først har opdelt dine billeder i mapper pr. år (enten rent “fysisk” eller gennem software såsom Lightroom), bliver opgaven straks noget nemmere. Dertil er belønningen på den anden side også virkeligt dejligt. Der er virkeligt noget særligt over rent fysisk at bladre gennem ens bedste billeder fra et konkret år.

Hvad gør du?

Hvad gør du for at holde styr på dine billeder? Smid mig endelig en kommentar hvis du har en god idé til hvordan jeg kan gøre mit setup nemmere